09.09.2019
Infleuncer marketing - jak zyskiwać, reklamując produkty?

Atakująca nas zewsząd tradycyjna reklama jest coraz skromniej skuteczna. Zmęczeni konsumenci dostosowują kanał, gdy lecą spoty w telewizji. Nie zwracają uwagi na bannery on-line. Często stosują też adblocki. Stąd nie dziwi progres trendu polegającego na wdrożeniu do reklamy blogerów, vlogerów, osobowości z social mediów, które zastępują czasami imponujących celebrytów. Dziś reklamować towary może nawet zwykły posiadacz konta na Instagramie.

W reklamach sieci komórkowej Play przez kilka lat pojawiło się kilkadziesiąt wspaniałych gwiazd telewizji, aktorów, atletów, piosenkarzy m. in., Kuba Wojewódzki, Agnieszka Radwańska, Agnieszka Dygant, Margaret, Agnieszka Chylińska, czy Kamil Stoch. Przy zeszłym roku jednak zaszła zmiana - po raz pierwszy sieć zaczęli popierać youtuberzy jak Łukasz Jakóbiak czy Radek Kotarski, czyli osobowości, które nabyły popularność dzięki YouTube’owi. Wystąpili w telewizyjnej reklamie Play, ale promowali też firmę w social mediach.

Firma w końcu zdecydowała się na współpracę spośród najpopularniejszymi liderami opinii i autorytetami w sieci. Dlaczego? Bowiem są oni słuchani przez młodych ludzi, millenialsów.

Kim jest influencer?

To osoba wpływowa, która dzierży możliwość kształtowania opinii odmiennych. Internetowi influencerzy budują stosunki z odbiorcami m. in. za pomocą swoich kanałów w social media. Influencerem może być posiadacz np. bloga, vloga, kanału wideo na YouTube, profilu na Snapchacie, Instagramie czy Twitterze.

Influencerzy wykorzystując owe narzędzia, docierają do znaczącej liczby osób. Pełnią różne role - są ekspertami z różnych dziedzin, twórcami np. treści wideo bądź muzyki, a także ludźmi, które dostarczają porad i treści lifestyle'owych. Gromadzą naokoło siebie różne społeczności.

Prowadzone przez nich kanały marki mogą wykorzystać do promocji swoich produktów. Jedną z pierwszych dużych spółek, która zdecydowała się na wykorzystanie influencerów w kampaniach, była sieć komórkowa Orange. Pierwsze działania z osobowościami internetowymi zrealizowała pięć czasów temu.

- Niewiele osób rozumiało wówczas zalety płynące z wykorzystywania katalogów do promocji marki lub produktów. Uznaliśmy jednak, że warto zaryzykować i sprawdzić nowe możliwości - twierdzi Business Insider Polska Ryszard Patkowski, dyrektor marki jak i również komunikacji marketingowej Orange Nasze państwo. Podkreśla, że wraz z perspektywy lat firma mierzy, że był to bardzo dobry pomysł. - Sądzę, że można nawet stwierdzić, że w dużej mierze przyczyniliśmy się do sławy tego typu komunikacji i niejako ukształtowaliśmy rynek w samym jego początku - dodaje.

Orange przez lata zrealizował dziesiątki rywalizacji z udziałem influencerów. - Za największą czy najbardziej efektowną, pożądane byłoby wskazać kampanię promująca Środy z Orange, której twórcą był Cyber Marian. Do niej ostatni odcinek został obejrzany przez 6 mln osób na całym świecie - mówi Patkowski.

Ten wynik to liczba organicznych obejrzeń. W ramach cyklu Cyber Marian stworzył m. in. parodie filmów "Szybcy i wściekli 7" (nazwaną "Brzydcy i wściekli") lub "Transformers: Wiek zagłady".